جستجو

به نظر شما آیا ورزشکاران رشته های مختلف ورزشی هم باید مالیات بدهند؟ بله، ورزشکاران حرفه ای یکی از گروه های پردرآمد جامعه هستند. درآمد آنها از طریق دستمزد، پاداش، حق پخش، اسپانسرینگ و سایر منابع حاصل می شود. با این حال، ورزشکاران نیز مانند سایر افراد مشمول پرداخت مالیات هستند که در این مقاله از آقای مالیات قصد داریم در مورد نحوه محاسبه و پرداخت مالیات ورزشکاران حرفه ای صحبت کنیم پس همراه ما باشید.

آنچه در این مقاله می خوانید: نمایش فهرست

مالیات ورزشکاران در ایران

ورزشکاران باید از درآمدی که کسب می کنند، همانند سایر مشاغل، مالیات بر درآمد خود را به سازمان امور مالیاتی پرداخت نمایند. حال برای توضیح بیشتر، به بخشنامۀ سازمان امور مالیاتی به شماره: 36693/200 مورخ: 1389/12/22 می پردازیم و نکات آن را شرح خواهیم داد. متن بخشنامه به قرار زیر است:

مالیات ورزشکاران در ایران

نظر به اینکه درخصوص نحوه تشخیص و مطالبه مالیات بر درآمد ورزشکاران، مربیان، سرپرستان و کادر فنی تیم های مختلف ورزشی و متمایز نمودن فعالیت های حرفه ای و غیر حرفه ای اشخاص مذکور ابهاماتی مطرح می باشد، لذا به منظور یکسان سازی روش های اجرای عملیات مقرر می گردد:

1. درآمد ورزشکاران و مربیان ورزشی حرفه ای اعم از ایرانی و خارجی که در رشته های مختلف ورزشی فعالیت می نمایند و حسب دستورالعمل های فدراسیون ذیربط، باشگاه های طرف قرارداد با آنان مکلفند یک نسخه از قرارداد منعقده فی مابین را در کلیه امور ورزشی حرفه ای به کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ حرفه ای مربوط ارسال و ثبت نمایند.

در این صورت اشتغال آنان به عنوان فعالیت حرفه ای محسوب و مشمول مالیات بر درآمد مشاغل با رعایت سایر تکالیف مقرر قانونی مربوط حسب مورد خواهند بود.

2. وجوهی که ورزشکاران غیر حرفه ای، مربیان، سرپرستان و همچنین کادر فنی و تیم های مختلف ورزشی در قبال تسلیم نیروی کار خود بابت اشتغال به امور ورزشی از اشخاص حقیقی و حقوقی بر حسب مـدت زمـان معین دریافت می نمایند، مشمول فصل مالیات بر درآمد حقوق می باشد که پرداخت کنندگان حقوق مکلفند پس از اعمال معافیت های مقرر مازاد آن را طبق نرخ های مقرر در ماده 85 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1380/11/27 محاسبه و ضمن رعایت سایر مقررات مربوط وفق ماده 86 قانون موصوف مالیات متعلق را ظرف مهلت مقرر کسر و به واحد مالیاتی محل پرداخت نمایند.

توضیح: پس همانطور که از متن بخشنامه مشخص است، در 2 حالت، مالیات ورزشکاران محاسبه می شود:
حالت اول: ورزشکار به عنوان مودی بایستی اظهارنامه شغلی خود را حداکثر تا آخر خردادماه سال آینده به سازمان مالیاتی ارسال کند و مالیات خود را نیز پرداخت نماید.
حالت دوم: به صورت حقوق بگیری: در این حالت، باشگاه می بایست مالیات حقوق ورزشکار را کسر و به سازمان امور مالیاتی پرداخت نماید.

اگر حسابدار و یا مدیر کسب و کار هستید؛ برای یادگیری مباحث تخصصی مالیات به صفحه آموزش مالیات مراجعه کنید.

نحوه محاسبه و پرداخت مالیات ورزشکاران حرفه ای

چنانچه حالت اول باشد، فرمول محاسبه به شرح زیر است:

میزان درآمد * ضریب اینتاکد = سود – معافیت ماده 101 * نرخ ماده 131 قانون مالیات های مستقیم
ضریب اینتاکد: ضریب شغلی مشاغل است. (لینک مشاهده ضرایب اینتاکد)
معافیت ماده 101 = یا همان معافیت معیشتی که میزان آن در قانون بودجه مشخص می شود. مثلاً برای سال 1402، عدد 475/000/000 ریال است.

آیا ورزشکاران مشمول ارزش افزوده می شوند؟

خیر؛ مطابق ماده 9 قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده، فعالیت های ورزشی به شرط داشتن مجوز، از ارزش افزوده معاف هستند.

برای مطالعه بیشتر در مورد مالیات ارزش افزوده مقاله: صفر تا صد مالیات بر ارزش افزوده را بخوانید!

مالیات ورزشکاران و فوتبالیست های ایرانی

مالیات ورزشکاران خارجی

به ماده 89 قانون مالیات های مستقیم دقت کنید:

صدور پروانه خروج از کشور یا تمدید پروانه اقامت و یا اشتغال برای اتباع خارجه، به استثنای کسانی که طبق مقررات این قانون از پرداخت مالیات معاف می باشند، موکول به ارائه مفاصا حساب مالیاتی یا تعهد کتبی کارفرمای اشخاص حقوقی ایرانی طرف قرارداد با کارفرمای اتباع خارجی یا اشخاص حقوقی ثالث ایرانی است.

پس با توجه به متن این ماده، ورزشکاران خارجی برای اقامت و خروج از کشور، نیاز به مفاصا حساب مالیاتی دارند. (یعنی نباید بدهی قطعی مالیاتی داشته باشند.) البته که باشگاه نیز می تواند تعهد پرداخت مالیات ورزشکار را نیز قبول نماید.

کلام آخر در مورد مالیات ورزشکاران

در این مقاله یادگرفتیم مالیات ورزشکاران به عنوان یک مسئله مهم در حوزۀ مالیاتی و ورزشی هستند. ورزشکاران باید در مورد مالیات های خود، آگاه باشند تا از پرداخت بیش از حد مالیات جلوگیری کنند. آنها باید با یک مشاور مالیاتی واجد شرایط مشورت کنند تا مطمئن شوند که مالیات های خود را به درستی پرداخت می کنند.

از شما دعوت می کنیم تا با مشاوران مالیاتی متخصص موسسه آقای مالیات به شماره 09120407594 تماس بگیرید تا درباره مسائل مالیاتی مرتبط با ورزشکاران نکات مهمی را دریافت کنید.

مشاورین متخصص مجموعه ما می توانند شما را در مسائل مالیاتی و تصمیمات مالی به بهترین شکل راهنمایی کنند و کمک کنند تا امور مالی خود را مدیریت کنید.

جستجو مقالات
دسته بندی مقالات
آموزش
حسابداری
مالیات