جستجو

 

فریلنسر به چه کسانی گفته می شود؟

فریلنسر شخصی است که بدون هر نوع رابطه استخدامی با سازمان یا اداره ای، به صورت کوتاه مدت یا بلندمدت با کارفرماهای مختلف همکاری می کند و عموماً از راه دور و به صورت پروژه ای کار می کند. غالب فعالیت هایی که فریلنسرها انجام می دهند، شامل نویسندگی، طراحی سایت، برنامه نویسی، گرافیک، ترجمه و غیره است.

اگر فریلنسر، حسابدار و یا مدیر کسب و کار هستید؛ برای یادگیری مباحث تخصصی مالیات به صفحه آموزش مالیات مراجعه کنید.

آیا فریلنسرها مشمول مالیات هستند؟

اگر به ماده یک قانون مالیات های مستقیم رجوع کنیم، می بینیم که در متن قانون گفته شده: هر شخص حقیقی ایرانی نسبت به کلیه درآمدهایی که در ایران یا خارج از ایران کسب می کند، باید مالیات پرداخت کند. بنابراین فریلنسرها از این نظر با سایر مشاغل، تفاوتی ندارند و به دلیل اینکه در قبال خدماتی که ارائه می دهند کسب درآمد می کنند، مشمول مالیات هستند.

راه های شناسایی درآمد فریلنسرها

سازمان امور مالیاتی راه های مختلفی برای تشخیص درآمد این گروه شغلی دارد به طور مثال:

  •  از طریق بررسی حساب های بانکی فریلنسرها
  • از طریق واحدیابی بر اساس محدودۀ جغرافیایی تحت پوشش واحدهای مالیاتی (یعنی: مراجعه حضوری ماموران مالیاتی به محل فعالیت اشخاص)
  • از طریق سایت و شبکه های اجتماعی
  • اطلاعیه هایی که توسط سایر مودیان به سازمان امور مالیاتی ارسال می شود. (مثلاً با شرکتی قرارداد طراحی سایت ببندید و آن شرکت، اطلاعات شما را به سازمان امور مالیاتی ارسال نماید.)

برای مطالعه بیشتر در مورد مالیات فریلنسرها پادکست پنجاه و یکم آقای مالیات با عنوان مالیات فریلنسرها را همین حالا گوش کنید!

گروه بندی فریلنسرها از نظر مالیاتی

فریلنسرها مطابق با نوع و حجم فعالیت به سه گروه طبقه بندی می شوند که هر گروه شرایط و تکالیف مالیاتی خود را دارد. در 2 سال شروع فعالیت، گروه سوم محسوب می شوند و از سال سوم به بعد بر اساس میزان فروشی که در اظهارنامۀ عملکرد 2 سال قبل اعلام می گردد، ممکن است گروه بندی آنها به شرح زیر تغییر کند:

  • اگر فروش آن ها بیشتر از 75/000/000/000 ریال باشد، گروه اول
  • اگر فروش آنها بین 25/000/000/000 ریال لغایت 75/000/000/000 ریال باشد، گروه دوم و چنانچه در دو گروه بندی قبلی قرار نگرفته باشند، گروه سوم محسوب می شوند.

آیا فریلنسرها تکالیف مالیاتی هم دارند؟

بله؛ این دسته از مشاغل نیز مانند سایر مودیان مالیاتی، تکالیف مالیاتی خود را می بایست به شرح زیر انجام دهند:

گام اول تشکیل پرونده مالیاتی است که مطابق تبصره 3 ماده 177 قانون مالیات های مستقیم مشاغل 4 ماه مهلت دارند از تاریخ شروع فعالیت، پرونده مالیاتی تشکیل بدهند.

نحوه محاسبه مالیات فریلنسرها

تشکیل پرونده مالیاتی در چند مرحله انجام می شود. ابتدا مراحل پیش ثبت نام در سامانۀ سازمان امور مالیاتی را انجام دهید. سامانه درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی برای تشکیل پرونده و گرفتن کد رهگیری مالیاتی ایجاد شده است.

این سامانه روند دریافت کد مالیاتی را بسیار ساده و سریع می کند. به این ترتیب برای تشکیل پرونده مالیاتی لازم نیست به اداره امور مالیاتی بروید و همه چیز به صورت اینترنتی انجام می شود.

تکالیف مالیاتی گروه اول همانند اشخاص حقوقی است؛ یعنی:

  • ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد تا آخر خرداد ماه سال آینده
  • ارسال لیست مالیات حقوق
  • ارسال فهرست معاملات فصلی
  • پلمب و تحریر دفاتر قانونی (روزنامه و کل)
  • عضویت و صدور صورتحساب در سامانه مودیان
  • ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده (در صورت مشمول بودن)

تکالیف مالیاتی گروه های دوم سوم:

گروه های دوم و سوم تکلیف پلمب و تحریر دفاتر و همچنین ارسال فهرست معاملات فصلی را ندارند و مابقی تکالیف را در صورت دارا بودن شرایط باید انجام دهند.

برای مطالعه بیشتر در مورد مالیات ارزش افزوده مقاله: صفرتا صد مالیات بر ارزش افزوده را بخوانید!

آیا فریلنسرها مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده هستند؟

شما زمانی که خدمتی ارائه می دهید، طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده مکلفید ٪9 مبلغ فروش، از مشتریان دریافت کنید و به سازمان امور مالیاتی پرداخت نمایید. منتها اول باید چک کنید که خدمات شما معاف از ارزش افزوده است یا خیر. برای این کار به سراغ ماده 9 قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده بروید.

معافیت های مالیاتی فریلنسرها

فریلنسرها از معافیت های مالیاتی زیر می توانند استفاده نمایند:

  • معافیت مالیات سالانه مشاغل (ماده 101 ق.م.م) که هر ساله در قانون بودجه تعیین می گردد. مثلاً معافیت این ماده برای سال 1402 معادل: 475/000/000 ریال است. یعنی تا این میزان از سود، معاف و مازاد مطابق نرخ ماده 131 همین قانون مشمول مالیات می شود.

معافیت های مالیاتی فریلنسرها

  • کاهش درصدی از مالیات به ازای هر %10 افزایش سود ابرازی (تبصره ماده 131 ق.م.م): مثلاً چنانچه سود سال 1401 معادل: 100/000/000 ریال باشد و سود سال 1402 معادل 110/000/000 ریال، 1% از نرخ ماده 131 کاهش پیدا می کند.
  • بر اساس بند (ل) ماده 139 ق.م.م، درآمد فعالان حوزه انتشارات، مطبوعات و قرآن و موسسات رسانه ای دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای عملکرد 1401 تا سقف چهار برابر سقف مالیاتی ماده 84 ق.م.م (2,688,000,000 ریال) از پرداخت مالیات معاف است. (جزء 3 بند ن تبصره 6 قانون بودجه کل کشور سال 1402)

نکته مهم:
شرط برخورداری از کلیه مشوق ها و معافیت های مالیاتی، ارائه اظهارنامه مالیات عملکرد، اسناد و مدارک و دفاتر قانونی است.

کلام آخر در مورد مالیات فریلنسرها

این روزها، به لطف فناوری های جدید، خیلی راحت می توانید مسائل و مشکلات مربوط به امور مالیاتی را حل کنید. یکی از راه های رسیدگی به امور مالیاتی کمک گرفتن از مشاوران مالیاتی می باشد.

جستجو مقالات
دسته بندی مقالات
آموزش
حسابداری
مالیات